اخبار
سومین دوره سوگواره سرخ و سیاه به رنگ عشق بین المللی شد بازگشت

عکس: سروش زنده روح کرمانی

عصر روز پنجشنبه 26 آذر در مراسم افتتاحیه دومین سوگواره هنرهای تجسمی سرخ و سیاه به رنگ عشق جوایز خود را دریافت نمودند. به گزارش روابط عمومی دومین سوگواره هنرهای تجسمی برج میلاد تهران در این مراسم که با حضور هنرمندان شرکت کننده، داوران و مسئولین برج میلاد تهران در محل سالن رواق هنری تهران اجرا شد، مسعود زنده روح کرمانی دبیر این سوگواره، ضمن اعلام چگونگی برگزاری این دوره پیشنهاد شکل گیری دبیرخانه دائمی برای دوره های آتی را درخواست کرد و گفت: برج میلاد تهران تنها نهادی است که دو دوره در حال برگزاری شایسته این سوگواره است و در زمینه ایجاد فضا برای هنرمندان تجسمی برای خلق آثار هنر دینی فعالانه کوشا است و پایبند به اجرای تعهدات خود همانند چاپ کتاب دوره قبل که نشاندهنده حمایت مدیران این مجموعه از هنر دینی است. وی ادامه داد که با داشتن دبیرخانه دائمی ارتباط بین هنرمند و سوگواره همیشگی خواهد شد و در این میان با کمک اساتید می توان به آثاری ارزشمند از سراسر ایران دسترسی پیدا نمود. وی حضور هنرمندان شهرستانی را در این دوره قابل ستایش دانست و از حضور 65 درصدی هنرمندان شهرستان در این دوره خبر داد. زنده روح در پایان گفت که این آثار قابلیت نمایش در سطح شهر تهران را دارد و سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای سال آینده می تواند بخشی از آثار را برای بیلبوردهای تهران خریداری نماید.


عکس: سروش زنده روح کرمانی

رونمایی کتاب دوره اول

در ادامه کتاب نخستین دوره این سوگواره توسط شریفی مدیر عامل برج، بی آزار قائم مقام برج، کورش پارسا نژاد و حسن غفاری رونمایی گردید. این کتاب در 132 صفحه و قطع خشتی طراحی و دارای 141 اثر 119 از هنرمند پذیرفته شده نخستین سوگواره است. در بخش عکاسی که داوران آن دوره امیرعلی جوادیان، مهدی وثوق‫نیا و حسن غفاری بودند تعداد 47 اثر و در بخش پوستر به داوری ابراهیم حقیقی، مسعود نجابتی و کوروش پارسا‫نژاد تعداد 37 اثر و در بخش تصویرگری تعداد 57 اثر از 39 هنرمند تصویرگر به داوری علی هاشمی شهرکی، علی خدایی و محمدعلی بنی‫اسدی داوران این بخش بوده‫اند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬


‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬عکس : سروش زنده روح کرمانی


عکس: سروش زنده روح کرمانی

برگزاری بین المللی در سومین دوره 

در ادامه مراسم علیرضا شریفی مدیرعامل برج میلاد تهران ضمن اعلام ایجاد دبیرخانه دائمی از زنده روح خواست که برای ایجاد دبیرخانه دائمی این سوگواره از روز پایان این دوره کار خود را شروع نماید و اعلام کرد که برج میلاد از این پیشنهاد استقبال کرده و تلاش دارد که در دوره بعد امکان برگزاری این سوگواره به شکل بین المللی را فراهم آورد. وی گفت که یکی از اهداف این مجموعه ارتباط و شناسایی آثار هنرمندان خارجی است که در زمینه عاشورا کار کرده اند و با وسعتی که اسلام در جهان دارد گونه های متفاوتی از برگزاری در سایر کشورها انجام می گردد که برای ما قابل ستایش است. مدیر عامل برج تهران افزود که در یک بررسی اجمالی می توان به انواع عزاداری در محرم در اقصا نقاط دنیا اشاره نمود که بر اساس فرهنگ خود جلوه های ویژه ای را برای هنرمندان بوجود خواهد آورد و ما از نمایش این گونه آثار برای سوگواره سرخ وسیاه حمایت خواهیم کرد. وی در پایان اضافه کرد که برج میلاد تهران در پی بازنمایی و حفاظت از نمایش هایی است که در سالیان دور بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی برگزار می شد و شاید امروز مردم کمتر با آن آشنا باشند و به همین دلیل در این چند سال سوگواره خیمه‫ها و نجواها را برگزار می کنیم که هم از این فرهنگ حفاظت کرده باشیم و هم گونه های آیین عاشورایی را به مردم بیشتر بشناسانیم که این نشاندهنده حمایت ما از هنرهای دینی چه در بخش های تجسمی، نمایشی، ادبیات و موسیقی مذهبی است.‬‬
دیگر گونه دیدن یک آیین مذهبی
در ادامه برنامه علیرضا کریمی صارمی از داوران بخش عکس بیانیه هیأت داوران را قرائت نمود. در بخشی از این بیانیه آمده است: هر چند که تعدادی آثار بدلیل عدم همسویی با اهداف فراخوان و یا ضعف در ایده و دید از بخش مسابقه حذف شدند، اما هیات داوران با آثار خوبی روبرو گردیدند و با نگاه ویژه برای این دوره سوگواره تعداد 123 اثر از 97 هنرمند عکاس، طراح گرافیگ و تصویرگر را انتخاب نمود که با نگاه خلاقه خود، دیگر گونه دیدن یک آیین مذهبی که ریشه در فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارد را به ما نشان دهد. 


عکس: سروش زنده روح کرمانی

مستنداتمان را حفظ کنیم 
حسن غفاری در بین مراسم سخنانی کوتاه عنوان نمود و گفت که این سوگواره به شکل حرفه ای برگزار و کم کم نگاه ویژه خود را در جامعه هنری پیدا نموده است. وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان برای چاپ کتاب دوره قبل گفت: حفظ مستندات یک جشنواره یا سوگواره از خود آن مهمتر است و امروز با این کتاب می توانیم بگوییم که هنرمندان عکاس، تصویرگر و طراح گرافیک در سال گذشته چه آثاری را خلق نمودند و برای آیندگان چه به جا گذاشته اند.





عکس : سروش زنده روح کرمانی

در ادامه مراسم اسامی برگزیدگان اعلام و پس از آن نمایشگاه این دوره در رواق هنری میلاد با حضور مدیران برج میلاد، داوران و هنرمندان افتتاح گردید. نمایشگاه این سوگواره تا 4 دیماه برای بازدید عموم در رواق هنری برج میلاد ادامه دارد.

روابط عمومی دومین سوگواره هنرهای تجسمی برج میلاد 
سرخ و سیاه به رنگ عشق 
تاريخ خبر:  1394/09/26